COVID-19 Blues!

In deze blogpost wil ik even vertellen hoe wij de COVID-crisis hebben ervaren. Bij iedereen was dit een fikse aanpassing en bij ons was dat zeker niet anders. Wat in de eerste instantie een griepje leek te zijn die heel ver weg zat, bleek plots een heel slecht beestje die de hele wereldeconomie op zijn kop heeft gezet.


18 maart 2020 de dag waarop het hele land plots in lockdown ging. Alle horeca toe en meteen vielen onze grootste afnemers dus weg. Aanvankelijk werd deze beslissing genomen voor slechts 2 weken. Geen reden tot paniek dus.



Helaas werd op deze beslissing meerdere keren terug gekomen. Met uiteindelijk een heel lange lockdown tot gevolg. Julia moest opzoek gaan naar alternatieve oplossingen, want op deze manier kon Julia zijn omzet niet stabiel houden en waren er dus niet genoeg inkomsten om deze omzet te behalen.

Ommezwaai horeca naar retail

Julia moest en zou zo snel mogelijk een alternatief verzinnen. De afzet in de horeca daalde van 90% naar 10-15% (take-away), een problematische situatie dus. Julia richtte haar ogen vanaf dan op de retail. Een markt dat voor Julia helemaal nieuw was en dus niet ontgonnen. Dit vereistte vanzelfsprekend een andere aanpak met focus op andere aspecten.


Marktonderzoek en opstellen van nieuwe potentiële afnemers werd gedaan. Supermarkten, speciaalzaken werden gecontacteerd om later effectief opgenomen te worden in de klantenportefeuille. Eén van de positieve gevolgen van de switch naar retailverkoop was de verandering van afname. Een winkel neemt sneller een grotere hoeveelheid af, dan een horeca zaak. Al moeten we wel rekening houden dat de aankoop retail-prijzen iets goedkoper zijn, dan horeca aankoopprijzen.


Particulieren

Ook focust Julia zich vanaf nu op particulieren. Na de lancering van de webshop is dit marktsegment uit de startblokken geschoten. Op de webshop kan online besteld worden. Het aanbod bestaat uit clips van Julia (verpakking van 4 flesjes), verschillende geschenkboxen en boxen gelinkt met bepaalde feestdagen of acties, bijvoorbeeld paasboxen, aperitiefboxen in samenwerking met Jar etc.


Maatregelen

De algemene maatregelen zorgden voor Julia ook in een bepaalde mate voor hinder. Er kwam vooral wat extra administratief werk bijkijken. Papieren voor essentiële verplaatsing, indien nodig ( bijvoorbeeld bij leveren van paketten). Ook het organiseren van telewerk bij stagairs was een uitdaging, want ook zij mochten niet meer naar kantoor komen. De situatie was voor iedereen ook nieuw, dit maakte het wel een moeilijke, maar unieke ervaring.



Door de COVID-epidemie wordt er wel focus gelegd op lokaal kopen. Het 'steunen van lokale ondernemers, lokale horeca' werd in vele gemeenten en provincies in de picture gezet. Dit heeft natuurlijk ook een positieve invloed gehad op Julia, want Julia is het schoolvoorbeeld van een lokaal vervaardigd product.


Alcoholconsumptie

Bij sommigen leidt deze crisis tot een toename van alcoholverbruik en dus het risico in de vorm van een alcoholprobleem. Anderen gaan juist minder alcohol gaan consumeren. Het is dus verschillend van individu tot individu. De maatregelen in verband met het verbod op aankoop van alcohol na 20u hebben hier in een bepaalde mate ook invloed op, net als het samenscholingsverbod en de bubbel-regels.



In deze tijden merken we echter wel dat de maatschappij veel meer belang hecht aan het samen zijn zowel met het gezin, als de bubbel, je vrienden of familie.

Samen zijn, samen eten, samen drinken. Iets waar iedereen naar smacht, naar verlangt en dat doet Julia zeker ook. Julia misses you, do you miss her too?












3 views0 comments

Recent Posts

See All